Mike Oldfield - Science fiction - Libellus - Lise Andreasen - Etc.
Star Trek - Outer Limits - Taken - Fiction - Anne McCaffrey
Eurocon - 1966-70 - -75 - -80 - Konklusion
Restoree - Dragonflight - The ship who sang - Decision at Doona
 
     

Dragonflight

(På dansk: Drager på himlen.)

Et tema, der slås an lige med det samme er, at nutid bliver fortid, bliver legender, bliver glemt. Således er planeten Pern koloniseret af mennesker fra jorden, men det er så længe siden, at denne arv er glemt. (Det er en fiks metode til at skrive en sf-roman, der ikke er specielt sf-agtig.)

Pern har et spændende element. Drager. Ovenikøbet drager, der kan telepati og teleportation. Hver drage har en menneske-makker, og mellem dem er der et ubrydeligt bånd - kærlighed. Dragerne er et nødvendigt våben i kampen mod "tråde".

I denne verden er Lessa et af de mennesker, der også kan telepati. Det hjælper hende dog ikke meget - hun må forklæde sig som en snavset tjenestepige, mens hun tålmodigt saboterer sit lands besættelsesmagt, og venter på bedre tider.

Lessa er en af de to hovedpersoner i bogen. Hun er smuk og yndefuld, og har ordenssans. Hun kan lide dyr. Til gengæld står hun ikke tilbage for at myrde mennesker. Og så kan hun ikke bare telepati - hun har også andre, beslægtede talenter. Lessa har flere faser i bogen. I den første fase handler det mest om at overleve. I en af overgangene vænner hun sig bl.a. til endelig at kunne være ren det meste af tiden. I en anden overgang handler det om endelig at få tillid til, at andre vil hende det godt. En svær overgang, fordi hun har tendens til at handle alene og være arrogant.

F'lar er den anden hovedperson. Det meste af bogen har han dog hemmeligheder, selv for læseren. Han er behersket og kold - og smuk. I starten lærer vi F'lar at kende som makkeren til den store drage Mnementh. F'lar er en leder, men ikke fra starten af den øverste. Han er ærgerlig over, at han nærmest er den eneste, der holder sig til orden, renlighed og disciplin, lov og tradition. Da han endelig får lov at bevise sit værd, skinner hans styrke igennem.

Temaet med legender bæres bl.a. af harpespillerne. Det er deres job, at undervise i bl.a. historie. Mesteren af dem alle hedder Robinton. En anden mester indenfor sit fag er smeden Fandarel.

Der er klare skel mellem mænd og kvinder. Der er feminine opgaver, og kvinder går i kjoler. Det er også kvinder, der spiser først ved måltiderne. De fleste drage-makkere er mænd, og den sjældne kvinde (der til gengæld har en høj status) skal helst være høj og slank, intelligent, selvstændig og kæk. Denne kvinde får i øvrigt en tilsvarende høj-status kæmpe-drage, der er gylden - men som (sin høje status til trods) ikke må flyve. Bortset fra når hun skal parre sig - og bliver jagtet af de andre drager. Mænd kan kæmpe til døden - og faktisk er der en overraskende detaljeret duel i bogen.

Og så er der dragerne. Dragerne, der har en vis form for intelligens, og som fødes med navn.

Denne verden har flere forskellige skel. Der er dragefolkene, og de andre. Der er også dem, der tror på legenderne, og de andre. Det er også en verden, hvor borge, lædertøj, sværd og mesterlære (samlet: middelalderlige elementer) spiller en stor rolle. (Der er også en antydning af, at dem uden drager transporterer sig på heste.) Det enkelte drage-samfund er tæt, og med udbredt lighed. På det tidspunkt, hvor vi støder til i historien, mener bl.a. F'lar, at Pern står overfor en kolossal krise.

Skabt: 30. juli, 2007 - Sidst ændret: 18. august, 2007 - Kommentarer (0)