« Blindsyn Nyt om sf-pris, februar »

Store, inkonsistente knapper

Tags: Spil Usability

Jeg har spillet Bubble Witch Saga i et stykke tid, og er i det store og hele tilfreds med spillet. Men der er et punkt, hvor det irriterer mig grænseløst. Lad mig demonstrere.

De 5 ovenstående skærmbilleder har at gøre med, at jeg gerne vil spille en bestemt bane. Enten er jeg klar til at spille banen, og får en stor, grøn "Spil"-knap, eller også har jeg lige spillet banen, og fik 0-3 stjerner. Afhængigt af hvor mange stjerner jeg fik kan jeg få en stor, grøn "Del"-knap (fordi jeg fik så fantastisk et resultat, at det skal deles med resten af verden), en stor, grøn "Fortsæt"-knap (fordi jeg kom gennem banen, men ikke på en måde, der er værd at prale af) eller en stor, grøn "Prøv igen"-knap (fordi jeg ikke kom igennem banen). Bemærk i øvrigt, at krydset foroven til højre på pergamentet gør det samme som "Fortsæt": lukker det her billede ned, så jeg kan vælge en anden bane at spille. For dem, der kan se hvor jeg vil hen med det her: spring det næste afsnit over.

Der er store, grønne knapper, og afhængigt af situationen gør de noget forskelligt. Det er ikke god brugervenlighed.

Egentlig kunne problemet fixes på en enkel måde. Jeg forestiller mig at den store, grønne knap erstattes af to lidt mindre knapper, der sidder ved siden af hinanden. (Farven på dem vil jeg ikke blande mig i.) Den ene kunne så være "Spil"-knappen, og den anden kunne være "Del"-knappen. Til nød kunne "Spil"-knappen" hedde "Spil igen", hvis man lige havde gennemspillet banen, med eller uden succes. Til nød kunne "Del"-knappen ikke være aktiv, hvis ens resultat var skammeligt. Men i det mindste ville den samme funktion altid sidde det samme sted. (Jeg har sparet "Fortsæt" væk. Den sad jo allerede et andet sted.)

Skabt: 30. januar, 2012 - Sidst ændret: 30. januar, 2012 - Kommentarer (0)