OOAD, kapitel 5

Hændelsesforløb: En konkret sekvens af hændelser, som et objekt gennem et bestemt tidsrum er involveret i.

Beskriv objekters adfærd ved et adfærdsmønster for deres klasse.

Overvej hændelser, der er fælles for flere objekter.

Adfærdsmønster: Et abstrakt mønster af hændelser, der fastlægger de lovlige hændelsesforløb for alle objekter i en klasse.

Efter slide 5.2

Attributter

Afled klassens attributter fra dens adfærdsmønster.

Attribut: Navnet på en beskrivende egenskab ved en klasse eller hændelse.

Slide 5.5: Attributten dato.

Slide 5.7: dato, beløb, saldo...

Slide 5.6: Adfærdsmøsntret beskriver de hændelser, vi i hændelssestabellen knyttede til klassen,

Efter slide 5.7:

Hændelser

Klasse reservér aflyst behandlet ansat fratrådt udlært aftalt
Kunde

*

*

*

Assistent

*

*

+

+

*

Lærling

+

+

+

*

Reservation

+

+

+

Plan

*

*

+: en hændelse forekommer højst en gang i ethvert hændelsesforløb.
*: en hændelse kan forekomme flere gange i et hændelsesforløb.

Slide 5.7

Skal begge klasserne "kunde" og "konto" med? Hvis flere konto, ja! (Slide 5.8.)


Opgave: Slide 5.12 - husk at ændre hændelsestabel (med den nye notation) og klassediagram (hvis nødvendigt).


Mit forslag:

Ny hændelsestabel.

login logud modspiller siger ja modspiller siger nej opret felt nedlæg felt
spillebræt

*

*

felt

+

+

skib
spiller

*

*

*

*

spil

opret skib nedlæg skib opret spil nedlæg spil opret spillebræt nedlæg spillebræt
spillebræt

*

*

+

+

felt
skib

+

+

spiller

*

(*)

spil

+

+

*

*

opret spiller skib anbringes skib ramt skib sænket skyd på felt spørge potentiel modspiller
spillebræt

*

*

felt

+

+

skib

(+)

*

+

spiller

+

*

*

*

spil

*

*

tilknyt felt tilknyt spiller 2 vil spille igen vinder fundet
spillebræt

+

felt

+

skib

*

spiller

*

*

*

spil

+

+

I princippet nyt klassediagram, uden skud.

Bemærk at jeg har glemt muligheden, hvor spilleren selv bliver "budt op" af en anden spiller, og siger ja.

Bemærk at jeg godt kunne have været mere nøjagtig med

hhv.